Litt tankevekkende dette: Det begynner å bli juletradisjon på lik linje med NRK og SVTs Disney-julesendinger at det amerikanske nettmagasinet Slate.com publiserer sin sak fra 2010 om hvor merkelig det er at vi ser på Disney på julaften her oppe i nord. Dypt kulturelt behov: Amerikaneren Stahl konkluderer med at «Disneys jul» møter et dypt behov i svenskenes behov for å føle seg som i de gamle landsbyene, hvor man samlet seg rundt peisen for å fortelle historier.
Men seertallene er fortsatt høye også i Norge: Rekorden er 739 000 seere, med et snitt på 538 000 (tall fra 2012). Som Dagbladets Fredrik Wandrup skriver:
«Dagens Disney-kavalkade blir sett av atskillig flere enn de som går i kirken for å innlede jula.» db.no, julen 2013.
Animasjon som besjeling, tegnefilmer som tematisering, animasjonsfilmer som pedagogiske lettelser for hjernen,
klikkebøker som interaksjon og animasjon som didaktisk regisserte forenklinger, blir bare viktigere i læring og vekst.
MW, foto/videoanalytiker