I unge entreprenørskap som inngang til arbeidslivet via en praksisnært motiverende opplæringsmetode, dvs ungdomsbedrifter som pedagogisk virkemiddel, handler alt om å vise seg frem og bli synlig. Ulike gründerideer blir spisset via visualisering for senere å kunne klatre i næringslivet. Dermed blir ungdom oppmuntret til å lære mer uten lærere og trenes til mer avansert formidlingsklarhet. De vender blikket mot egen mestringsfølese, samarbeidsevne og foredling av selvbildet via kildekraft som bildekraft, fordi bedriften og engasjementet er deres.
Dette er kun min sammenfatning av inntrykket som ROMERIKES BLAD fikk av GRÜNDEREXPO, Akershusmesterskapet i elevbedrift, 14.03.15.
Helle Karterud, ROMERIKETS BLAD, 14.03.15, fokuserer på en ny bok om behovet et filter for ikke å bli medieskadet: "Bullshitfilteret" er skrevet av Oda F. Lindholm, en bok om å beskytte seg mot uoppnåelige idealer. "Ikke ett bilde i Dagsavisen, heller ikke i klassekampen, er uretusjert", hevdet Oda, og oppfordrett forsamlingen av unge jenter og kvinner til å ta i bruk et filter for ikke å bli medieskadet.
Oda listet også opp de harde fakta om psykisk helse for både unge jenter og menn som sliter: "For hver kvinne som tar livet sitt, er det tre menn som gjør det. For hver måned er det seks menn mellom 20 og 30 år som begår selvmord". "Kravene til vellykketheten gjør at mange vender blikket mot egen utilstrekkelighet", påpekte Oda.
Denne "polariseringen" av to avistekster fra samme dag og avis, gir to forskjellige bilder. Et av de som med selvtillit må inn i den retusjerte medievirkeligheten for å eksponere sine forretningsideer til suksess, og et helt annet av de unge som psykes ut av de visuelle inntrykkene, fordi de ikke makter å "fordøye" disse som sine egne - og som derfor ender sitt livsløp i selvmord, eller stagnerer i redusert mental helse.
Personlig får jeg opp et minne fra en veggtekst som en slags protest fra et sted i Oslo: "Stopp skjønnhetstyraniet". Dermed er det innlysende at det visuelle kan brukes til både å bygge opp og bryte ned, så tror jeg liksom at jeg har sagt noe klokt - eller bare tankevekkende via visuelle refleksjon. Kravene til perfektidealene i vellykkethethetens tid får dermed ulike utslag. For hvordan vil vi helst tenke kontra måten vi faktisk tenker i bildeforbrukets tidalder, eller bildesamfunnets misforhold mellom visuelle inntrykk iscenesatt av andre og bilder vi selv har, eller får, et eierskap til som selvproduserte uttrykk for kreativ glede, livsglede, arbeidsglede, formidlingsglede og mestrinsglede?
MW, utviklingsveileder i personlig og pedagogis visualisering,
innovasjonsleder for visualiseringsmetodikk og visuell fornyer av fornyelse