Kilde: UTDANNING nr. 17/16. oktober 2015, Jørgen Jelstad. Han finner støtte for å fremheve at selskaper som Google, Microsoft, Samsung og Lego vil erobre verden med sin læringsteknologi. Men hvor mange millioner elever kommer til å bruke edtech-bedriftenes apper, spill og nettverk? Hvilken retning vil den kraftige digitaliseringen av skolen ta de neste årene? Store teknologiaktører som Apple og Minecraft vil også inn i skolen, men er det en moden nok bransje mellom teknologi og pedagogikk.
Forlagsbransjen blir kraftig utfordret i overgangen fra lærebøker til digitale læringsressurser, men får skolene en reel hjelp i sin utvikling? Og hvordan vil foreldre, elever, lærere og lærerutdannere velge digitale læremidler fremover?
Lærer Odin Nøsen mener "... at vi må finne svaret på hvordan vi kan gjøre det på en god måte. Det må være et verktøy for læreren til til å lage egne pedagogiske opplegg, ikke ferdigtygde læringsløsninger. Om elevene blir flinkere, kommer an på om læreren klarer å utnytte verktøyet".
Som visuell didaktiker vil jeg raskt føye til, om eleven som formidler klarer å utnytte det. Ellers, om evnen til læringsrettet visualisering blir nok videreutviklet, som læringssamfunnets bildespråk, til at elevene, som neste generasjon, blir smartere enn oss. Vår menneskelige bevissthet, herunder den aller mest produktive underbevisstheten, er for synsorientert til annet.
MW, pedagogisk veileder i bildespråk som læringsspråk - bildebruk for læring